Resevillkor & Bokningsregler

Här nedan är en sammanfattning av våra resevillkor. Om du vill fördjupa dig mer kan du ladda ner fullständiga resevillkor (PDF, 301 K).

Boknings- och biljettregler

  • Du ska alltid kunna visa upp en giltig biljett för resan, fysisk eller digital.

  • Pappersbekräftelser, bokningsnummer, kvitton etc. är inte giltiga som biljett.

  • Biljetten ska köpas innan du stiger ombord på tåget.

  • Biljetter är giltiga i 90 dagar från köpdatumet (förutom Resepott, se punkten nedan).

  • Resepotter är giltiga i 24 månader från köpdatumet.

  • Du kan använda dina resor i båda riktningarna (från/till Arlanda) och för alla avgångar, från tidig morgon till sen kväll.

  • Gruppbiljetter gäller bara för samåkande resenärer. Ni måste alltså åka samtidigt, med samma avgång.

  • Om du åker med ungdoms- eller pensionärsbiljett ska du kunna bekräfta din ålder med legitimation ombord på tåget.

  • När köpet är klart får du ett kvitto till din e-post.

  • Du tjänar inga Norwegian Reward-poäng med Resepotten.

  • Arlanda express har rätt att vägra att befordra den som uppträder berusad, stör ordningen eller genom sitt uppträdande äventyrar säkerheten i järnvägsdriften. Den som blir vägrad befordran har rätt att få tillbaka det biljettpris hen har betalat.

  • Du reser med Arlanda express som drivs av A-Train AB organisationsnummer 556500-3745; Postadress: Box 130, SE-101 22 Stockholm; Besöksadress: Klarabergsviadukten 70, plan 5, World Trade Center.

Detta gäller för barn

  • Barn 0-7 år reser alltid gratis. De måste ha sällskap av någon som är minst 18 år, eller någon som är 8-17 år om vårdnadsinnehavaren tillåter detta.

  • Barn 8-17 år reser gratis i sällskap med någon som är minst 26 år.

  • Barn 8-17 år utan vuxens sällskap reser på ungdomsbiljett.

  • Barnets vårdnadsinnehavare får själva bedöma om ett barn mellan 8-17 år klarar av att resa på egen hand. Vårdnadsinnehavaren kan även bedöma att ett barn under 8 år får resa i sällskap med ett barn mellan 8-17 år.

  • Barn som reser utan vuxens sällskap ska kunna ansvara för sig själva under resan, även vid till exempel en evakuering eller trafikstörning.

Resa med djur

Du får gärna ta med dig hundar och andra mindre sällskapsdjur. Ditt sällskapsdjur ska vara kopplat eller placerat i bur, och får inte sitta på stolarna. Använd någon av vagnarna i mitten av tåget, som är märkta med en djurtillåten dekal. Ledarhundar för synskadade är välkomna i alla tågvagnar.

Återbetalning

  • Biljetterna är återbetalningsbara fram till giltighetsperiodens slut.

  • Påbörjad Resepott eller tur-och-retur-biljett är inte återbetalningsbar.

  • För återbetalning, kontakta reklamation@atrain.se.

  • Tappad biljett ersätts inte.

Ersättning vid försening

Om ditt tåg blir försenat kan du få ersättning. Det här gäller:

Försening innan resan har påbörjats

Om ditt tåg riskerar att bli minst 20 minuter försenat har du rätt till ersättning för annan skälig transport (till exempel taxi). Om du inte har hunnit köpa en biljett så sänks ditt ersättningsbelopp med lika mycket som en enkelresa kostar.

Här kan du begära ersättning för försenad resa.

Försening under pågående resa

Om ditt tåg blir minst 5 minuter försenat så har du rätt till följande ersättning:

  • Vid minst 5 minuters försening får du en ny biljett.

  • Vid minst 20 minuters försening ersätter vi 50 procent av biljettpriset.

  • Vid minst 40 minuters försening ersätter vi 75 procent av biljettpriset.

  • Vid minst 60 minuters försening ersätter vi 100 procent av biljettpriset.

Här kan du begära ersättning för försenad resa.

För mer information, läs våra fullständiga resevillkor. Där du får mer information om vår egna restidsgaranti och ersättningsnivåer. Ladda ner fullständiga resevillkor (PDF, 301 K).

Betalning

Du kan välja att betala med Swish eller bank-/kreditkort. Vid betalning med bank- eller kreditkort sköter Adyen B.V. alla våra banktransaktioner. A-Train AB hanterar inte själv några bank- eller kreditkortsnummer.

Behandling av personuppgifter

A-Train AB ("A-Train", "vi" eller "oss") bedriver verksamhet under varumärket "Arlanda express". För oss är det viktigt att behandla dina personuppgifter ansvarsfullt och säkert, i enlighet med gällande lagar. I denna integritetspolicy beskriver vi hur vi behandlar dina personuppgifter och vilka rättigheter du har i anslutning till det.

Vi behandlar personuppgifter om dig som:

  • Är kund hos oss (t.ex. genom köp av biljett via app eller webb);

  • Är kontaktperson/anställd hos ett företag som är kund hos oss eller som samarbetar med oss;

  • Reser med oss (oavsett om du har köpt din biljett själv eller om någon annan, t.ex. din arbetsgivare eller en resebyrå, har köpt din biljett);

  • Har ett registrerat konto hos oss;

  • På annat sätt kommer i kontakt med oss, t.ex. via vår kundtjänst; eller

  • Besöker våra lokaler, stationerna eller vistas i anslutning till spårområdet.

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår Integritetspolicy här.

Läs även om hur vi använder cookies i vår Cookiepolicy här.


[1] Personuppgiftslagen (1998:2004) och efter den 25 maj 2018 Europaparlamentets och rådets förordning 2016/679 av den 27 april 2016 samt därtill kommande föreskrifter och lagstiftning.