Vad undrar du? Här finns svaren.

Frågor om resan

Här hittar du de vanligaste frågorna om din resa med Arlanda express. Aktuell trafikinformation finns under trafikinformation

Med oss tar resan mellan Stockholm och Arlanda bara 18 min!

Mellan Stockholm och Arlanda har vi inga stopp men väl framme på Arlanda har vi två stopp. Första stoppet, vid stationen Arlanda Södra, Terminal 2, 3 och 4. Andra stoppet, vid stationen Arlanda Norra, Terminal 5.

Ja, förmodligen den bästa restidsgarantin i Sverige! Du hittar våra resevillkor och bokningsregler, samt en länk till våra fullständiga resevillkor här.

Skulle du ha oturen att råka ut för en försening, kontakta vår Reklamationsavdelning

Du får gärna ta med dig hundar och andra mindre sällskapsdjur. Ditt sällskapsdjur ska vara kopplat eller placerat i bur, och får inte sitta på stolarna. Använd någon av vagnarna i mitten av tåget, som är märkta med en djurtillåten dekal. Ledarhundar för synskadade är välkomna i alla tågvagnar.

Här finns mer info om att resa med djur.

Loungen är öppen Mån - sön kl. 05:00 - 23:45

Loungen är bemannad Mån - fre kl. 06:00 - 22:00 Lör - sön kl. 06:00 - 20:00

Särskilda öppettider och bemanning kan gälla under storhelger och röda dagar, kontakta vår Kundservice för mer information.

Ingången från Vasaplan/Östra Järnvägsgatan 15 och Kungsbron 1 är alltid öppen när våra tåg avgår.

Det finns gott om utrymme för både resenärer och bagage på våra tåg. Lägg ditt bagage i de stora bagagehyllorna som du hittar alldeles intill dörrarna. Av säkerhetsskäl ber vi dig hålla mittgångar och dörrar fria från bagage. Högst tillåtna vikt per kolli bestäms av ditt flygbolags regler.

Om du reser med stort eller tungt bagage, ta hissen istället för rulltrapporna för att undvika olyckor.

Tips! Känner du till vår tjänst Luggage express?

Checka in, lämna dina väskor i vår Lounge och njut av din sista dag i Stockholm, helt utan bagage. När det är dags att åka till flygplatsen är det bara att hoppa på tåget. Dina väskor möter dig vid din destination. Det bästa av allt, Luggage express ingår i din tågbiljett! Läs mer här.

Yes, det finns eluttag vid varje säte på våra tåg. Ladda så mycket du vill!

Vi har fri wifi på våra tåg och plattformar på Arlanda.

Gör så här för att koppla upp dig:

  1. Aktivera wifi på din smartphone, laptop eller surfplatta.
  2. Välj och anslut till nätverket Arlanda Express.
  3. Om du använder en mobil eller surfplatta, vänta tills en ruta med texten "Success" visas. Om du använder dator, bara öppna en webbsida i din browser.
  4. Klart! Nu surfar du fritt under hela resan.

Självklart! I mitten av tåget finns ett särskilt anpassat utrymme för barnvagnar.

Ja, det går bra. Vi följer flygbolagens riktlinjer för cyklar. Du behöver inte paketera din cykel, men du behöver se till att den inte är placerad i mittgången eller framför dörrarna samt inte är i vägen för andra passagerare eller personal.

Många flygbolag erbjuder incheckning redan i vår vänthall på Stockholms Centralstation. Kolla med ditt flygbolag vad som gäller för din resa.

Självklart. Nedan finner du information som gäller om du ska resa med rullstol eller permobil.

  • Den mittersta vagnen på varje tåg har särskild plats för rullstol eller permobil.
  • Vi har en handikappanpassad toalett ombord.
  • På Arlanda express har vi inga nivåskillnader mellan våra tåg och plattformar.
  • På Arlanda kan du ta hissen direkt mellan plattformen och flygterminalerna.

Du som har en funktionsvariation får ta med en ledsagare utan extra kostnad på din biljett. Ledarhund får följa med utan extra kostnad och får vistas i hela tåget – även utanför den djur¬tillåtna avdelningen.

Vi erbjuder ledsagning utan extra kostnad.

Så här funkar det:

Om du reser från Stockholms Centralstation till Arlanda: För garanterad hjälp med ledsagning på Arlanda flygplats behöver du boka den via ditt flygbolag senast 48 timmar innan avresa. Framme på Arlanda kan du få hjälp av vår tågvärd till en helping point. Sedan får du hjälp med din förbokade assistans.

Om du inte har förbokat, säg till din tågvärd att du behöver ledsagning, så försöker hen boka det åt dig. Ett annat alternativ är att du själv bokar ledsagning när du är framme vid plattformen på Arlanda. Ta dig till en helping point och boka ledsagning med snabbtelefonen.

Ska du resa med ett annat tågbolag till Stockholms Centralstation, för att sedan fortsätta med Arlanda express? Kontakta SJ Kundservice, eller på tel 0771-75 75 99.

Om du reser från Arlanda till Stockholms Centralstation: Kontakta ditt flygbolag för ledsagning till Arlanda express-plattformen.

Om du har färdtjänst genom Stockholms Läns Landsting så kan du resa på Arlanda express med ditt färdtjänstkort. Du behöver inte köpa biljett i förväg, visa i stället upp ditt kort för tågvärden. Sedan betalar du resan i efterhand via faktura, tillsammans med dina andra färdtjänstresor.

För info om ledsagning med färdtjänst och annat, besök Färdtjänstens hemsida, eller ring 08-720 80 80.

Har du tappat något så är det stor chans att någon av våra superduktiga tågvärdar har tagit hand om det åt dig. Här kan du söka efter det du glömt kvar. Sidan uppdateras regelbundet med upphittade föremål.

Du kan också alltid fråga vår personal på plats i vår Lounge på Stockholm Central. Upphittade föremål finns kvar i 3 månader.

Loungen är bemannad Mån - fre kl. 06:00 - 22:00 Lör - sön kl. 06:00 - 20:00