Vanliga frågor och svar om din tågresa

Här har vi samlat några av de vanligaste frågorna och svaren om Arlanda express. Om du har andra frågor eller behöver mer information kan du kontakta oss. Vi hjälper dig gärna!

Frågor om Resepotten

Hur fungerar Resepotten?

Du köper din Resepott via vår webb. Efter genomfört köp skickas potten i form av en Aztek-kod till dig via e-post. Du visar upp samma kod för samtliga resor – smidigt och enkelt.
Man kan även komma åt sin Resepott genom att skapa ett konto på arlandaexpress.se, där man även kan se pottens aktuella saldo.

Kan jag resa på mitt gamla resekort?

Ja, du kan resa precis som vanligt på ditt befintliga och aktiverade resekort. Efter att dina resor är förbrukade kommer vi hänvisa dig till vår nya produkt Resepotten. All nyförsäljning av resekortet upphör vid lansering av Resepotten.

Kan man få en fysisk version av Resepotten?

I dagsläget erbjuder vi ingen fysisk version av Resepotten. Potten levereras till dig som resenär digitalt, därefter kan du själv skriva ut antingen e-postmeddelandet eller den bifogade PDF:en och använda som fysisk resehandling.

Hur tar jag reda på saldot på mitt Resekort nu när den gamla hemsidan inte finns kvar?

Du kan ta reda på ditt saldo ombord på våra tåg, på vårt biljettkontor lokaliserat på Stockholm Centralstation eller genom att skicka ett e-postmeddelande till vår kundservice på arlandaexpress@atrain.se.

Hur laddar man på Resepotten?

Resepotten säljs i potter om 12 eller 24 resor. När du har förbrukat alla resor på en pott uppmanar vi dig att köpa en ny. Du får då en ny Aztek-kod som motsvarar dina nya resor.

Hur ser jag Resepottens saldo?

Du kan enkelt se din Resepott’s aktuella saldo genom att skapa ett konto på arlandaexpress.se. Notera att du behöver skapa kontot med den mailadress du angav vid köpet.

Om du inte vill eller har möjlighet att skapa ett konto är du välkommen att prata med våra tågvärdar ombord, besöka vårt biljettkontor på Stockholm C eller kontakta vår kundservice på arlandaexpress@atrain.se, så hjälper dem dig med din saldofråga.

Jag hade ett konto på er gamla hemsida – behöver jag skapa ett nytt?

Vi har stängt vår gamla webbplats och åtkomsten till ditt tidigare konto. Om du vill hålla koll på din Resepotts saldo rekommenderar vi dig att skapa ett nytt konto. Det görs snabbt och enkelt med några få knapptryck.

Om du har några frågor kring ditt gamla konto är du välkommen att kontakta vår kundservice på arlandaexpress@atrain.se.

Varför gör ni den här förändringen?

Vi digitaliserar vårt tidigare resekort för att kunna erbjuda dig som resenär en smidig, enkel och mer flexibel produkt än tidigare. Vi har sett ett ökat behov av digitala färdbevis och har utvecklat vår Resepott och dess kringliggande tjänster för att tillgodose våra resenärers behov.

Hur gör jag för att byta ut mitt resekort mot en resepott?

I dagsläget har vi inte möjlighet att ersätta aktiverade resekort med en Resepott. Om du har ett resekort uppmanar vi dig att fortsätta resa på det till dess att alla resor är förbrukade. Därefter välkomnar vi dig att köpa vår nya produkt, Resepotten.

Hur lång är giltighetstiden?

Giltighetstiden på Resepotten är 24 månader från köpdatumet.

Kan jag dela resepotten med andra resenärer?

Resepotter köpta via vår webbplats är inte personliga och kan användas av flera resenärer vid en och samma resa, alternativt delas mellan flera personer. Resepotten består av en Aztek-kod som tågvärden läser in vid varje resa. Vem som helst med tillgång till koden kan nyttja den och den kan med fördel delas via e-post.

Resepotter köpta i vår app är bundna till ett kundspecifikt konto och enhet, vilket gör den mindre flexibel att dela mellan resenärer.

Vänligen notera att Resepotten säljs i potter om 12 eller 24 resor, och kan inte ”delas upp” mer än så som biljett. Är ni exempelvis två personer som vill nyttja potten delar ni helt enkelt koden emellan er.


Frågor om pris och köp av biljetter

Var kan jag köpa biljetter?

Du kan köpa biljetter här på webben, i vår app, i våra biljettmaskiner, bemannade kassor på Stockholm C och i ankomsthallen på terminal 5 på Arlanda.

Du vet väl att alla betalande resenärer över 26 år får ta med sig barn under 18 år utan extra kostnad!

Har ni några rabatterade biljetter?

Jo då, vi har olika rabatter för personer som reser tillsammans i grupp. Om ni är flera som ska resa tillsammans så har vi en 2 för 379kr, 3 för 479kr och 4 för 579kr biljetten som gäller alla dagar i veckan. Vi har även en ungdomsrabatt och en pensionärsrabatt.

Hur bokar jag med en värdebeviskod?

Välj vuxen enkelresa och välj resdatum. Fyll i namn och mejladress. På betalningssidan klickar du i rutan Använd rabattkod/värdebeviskod. Skriv sedan in koden i rutan och tryck på Använd. Systemet kommer då att ta bort kostnaden för biljetten.

Hur bokar jag med en rabattkod?

Välj enkelresa eller tur och retur och välj resdatum. Välj sedan den biljettkategori som rabattkoden avser. På betalningssidan klickar du i rutan Använd rabattkod/värdebeviskod. Skriv sedan in koden i rutan och tryck på Använd. Systemet kommer då att ta bort kostnaden för biljetten.

Jag har inte fått någon biljett till min e-post. Varför då?

Pröva att titta i din skräppost. Om du fortfarande inte hittar din biljett så kan du kontakta vår kundservice. Ring 0771-720 200 eller maila till: arlandaexpress@atrain.se.

Kan jag resa med ett SL access kort?

Nej, endast Arlanda expressbiljetter är giltiga på våra tåg.

Har ni studentrabatter?

Nej, men vi kan rekommendera någon av våra rabatterade biljetter. Läs mer om alla våra biljetter här.

Har ni pensionärsrabatter?

Självklart, om du är över 65 år!
Eller har giltigt intyg från Försäkringskassan eller Pensionsmyndigheten. Läs mer om alla våra biljetter här.

Har ni barn eller ungdomsrabatter?

Ja, det har vi. Som vuxen, över 26 år, kan du ta med barn och ungdomar i åldern 0-17 år gratis om du själv köpt en biljett. Är du däremot en ungdom i åldern 8-25 år som vill resa själv eller med sina vänner så behöver en ungdomsbiljett köpas.

Hur lägger jag till en biljett i Wallet på min iPhone?

Om du har köpt en biljett på vår webb kan du enkelt lägga till biljetten i din Wallet.  I din iPhone, klicka på ikonen längst ned i mejlet som du får från oss när du köpt din biljett på webben och välj ”lägg till”. Öppna sedan din Wallet-app på din iPhone för att visa den.

Frågor om vår app

Var/hur laddar jag ner appen?

Gå till Appstore eller Google play. Vår app heter Arlanda express.

Jag kan inte ladda ner appen, för jag har ingen mobildata.

Vi har gratis wifi som heter ArlandaExpress som du gärna får använda!

Hur betalar jag för en biljett i appen?

För att köpa en biljett i appen så behöver du ha ett betal-/kreditkort som är öppet för online-köp. Vi har även Swish.

Jag får svaret ”kunde inte hämta app”?

Svårt att säga vad det beror på, det kan vara något med Appstore/Google play, att det inte finns något minne kvar på mobilen så att det går att ladda ner fler appar, ingen internetkoppling eller inget wifi. Det kan lösa sig genom att starta om telefonen.

Varför får jag ingen verifieringskod skickad till mig?

Pröva att vänta ett tag oftast tar det endast några sekunder ibland något längre, det kan bero på din operatör. Det kan även vara så att notifieringen är avstängd.

Er app accepterar inte mitt betalkort, jag använde det på Starbucks alldeles nyss!

Både svenska och utländska kunder är ofta inte medvetna om att deras kort kan vara ”spärrade” för online-köp. Kontrollera med din bank om du kan använda det för online-köp.

Måste jag välja säkerhetskod?

Nej, om du inte vill spara ditt betal-/kreditkort i appen behöver du inte göra det. Men om du tror att du kommer att använda appen igen sparar du tid genom att ha en säkerhetskod, för köpet går så mycket fortare och smidigare.

Vad betyder kortnamn och måste jag fylla i något?

Du kan välja att hoppa över detta fält. En del kunder väljer att ha flera kort sparade i appen t.ex. ett för privata resor och ett för affärsresor.

Hur länge är en biljett köpt i appen giltig?

Biljetten är giltig 90 dagar från inköpsdatum. 

Kan jag använda appen på flera enheter?

Nej, appen kan bara användas på en enhet.

Kan jag köpa biljetter i appen och skicka till en vän?

Nej, telefonen måste vara med den resande.

Varför måste jag köpa och aktivera biljetten innan jag kliver ombord på tåget?

Då resan tar så kort tid, endast 18 minuter, så kan våra tågvärdar inte vänta på att du ska genomföra ditt köp ombord på tåget.

Hur länge är en aktiverad biljett giltig?

Du har en timme på dig att resa efter det att du har aktiverat din biljett.

Appen har låst sig när jag råkade skriva in fel säkerhetskod tre gånger.

Kontakta vår kundservice så hjälper de dig. Ring 0771-720 200 eller mejla till: arlandaexpress@atrain.se.

Måste jag göra alla uppdateringar som kommer till appen?

Ja, se till att du har den senaste uppdateringen av appen och telefonens operativsystem för att appen ska fungera optimalt. Det är inte alltid så att appen och operativsystemet i telefonen kommer överens om någon av dem har en äldre version.

Kan jag inte ladda ner appen ombord?

Vi rekommenderar dig att ladda ner appen, köpa biljetten och aktivera den innan du stiger ombord på tåget. Om du inte lyckas ombord behöver du köpa en ordinarie biljett.

Jag har tappat bort mitt kvitto på köp i appen.

Inga problem, du kan enkelt skaffa fram en kopia på ditt kvitto själv, så här gör du:

  • Under fliken Min sida kan man skicka om kvitto. Klicka på Köphistorik så kommer du till Transaktioner, klicka på den transaktion du vill få kvitto på. Välj sedan Skicka som e-post.

Frågor om resan

Hur lång tid tar resan till/från Arlanda?

18 min!

Hur många stopp är det på vägen till Arlanda?

Tåget går mellan Stockholm och Arlanda Airport. På Arlanda stannar tåget först vid Terminal 2, 3 och 4 (Arlanda Södra) andra och sista stoppet är på Terminal 5 (Arlanda Norra).

Har ni någon restidsgaranti?

Ja, förmodligen den bästa restidsgarantin i Sverige. För fullständiga restidsgarantier och villkor läs mer här.

Hur gör jag för att reklamera en resa?

Skulle du ha oturen att råka ut för en försening så kan du kontakta vår reklamationsavdelning. Mejla till: reklamation@atrain.se.

Jag har glömt något på tåget, vad gör jag?

Har du tappat något så är det stor chans att någon av våra superduktiga tågvärdar har tagit hand om det åt dig. Mejla till: arlandaexpress@atrain.se.

Jag har tappat bort mitt kvitto på köp på webben

Kontakta vår kundservice så hjälper de dig. Mejla till: arlandaexpress@atrain.se.

Behöver jag betala en stationsavgift på Arlanda?

Nej, vi har inga spärrar eller tilläggsavgifter för passage till och från flygplatsen vid våra stationer (Arlanda Södra och Arlanda Norra) på Arlanda.

Får jag resa med djur?

Så klart att din håriga lilla vän får följa med. Reser du med hund eller andra mindre sällskapsdjur ska dessa förvaras i bur eller motsvarande enligt ditt flygbolags föreskrifter. I sådana fall ber vi dig att sitta i en av tågens mittvagnar, utifrån märkt med en djurtillåten dekal för att inte störa allergiker. Detta gäller dock inte ledarhund för synskadade som självfallet får åka i alla vagnar. Mer reseinformation hittar du här.

Vilka tider har Arlanda express biljettkontor på Stockholm Central öppet?

Mån - sön kl. 06:00 – 20:00.

Hur kommer jag till Arlanda express när Centralstationen är stängd?

Ingången från Vasaplan/Östra Järnvägsgatan 15 och Kungsbron 1 är alltid öppen när våra tåg avgår.

Hur gör jag för att få en outnyttjad biljett återbetalad?

Din biljett kan återbetalas innan giltighetsperioden är slut. Mejla till: reklamation@atrain.se.

Kan jag köpa biljetter ombord på tåget?

Absolut går det att köpa en biljett ombord på tåget. Notera att vi har en ombordavgift på 100kr. Vi är kontantfria ombord på våra tåg.