Här har vi samlat några av de vanligaste frågorna och svaren om Arlanda express. Om du har andra frågor eller behöver mer information kan du kontakta oss. Vi hjälper dig gärna!
Du kan köpa biljetter här på webben, i vår app, i våra biljettmaskiner, bemannade kassor på Stockholm C och i ankomsthallen på terminal 5 på Arlanda.
Du vet väl att alla betalande resenärer över 26 år får ta med sig barn under 18 år utan extra kostnad!
Jo då, vi har olika rabatter för personer som reser tillsammans i grupp. Om ni är flera som ska resa tillsammans så har vi en 2 för 379kr, 3 för 479kr och 4 för 579kr biljetten som gäller alla dagar i veckan. Vi har även en ungdomsrabatt och en pensionärsrabatt.
Välj vuxen enkelresa och välj resdatum. Fyll i namn och mejladress. På betalningssidan klickar du i rutan Använd rabattkod/värdebeviskod. Skriv sedan in koden i rutan och tryck på Använd. Systemet kommer då att ta bort kostnaden för biljetten.
Välj enkelresa eller tur och retur och välj resdatum. Välj sedan den biljettkategori som rabattkoden avser. På betalningssidan klickar du i rutan Använd rabattkod/värdebeviskod. Skriv sedan in koden i rutan och tryck på Använd. Systemet kommer då att ta bort kostnaden för biljetten.
Pröva att titta i din skräppost. Om du fortfarande inte hittar din biljett så kan du kontakta vår kundservice. Ring 0771-720 200 eller maila till: arlandaexpress@atrain.se.
Nej, endast Arlanda expressbiljetter är giltiga på våra tåg.
Nej, men vi kan rekommendera någon av våra rabatterade biljetter. Läs mer om alla våra biljetter här.
Självklart, om du är över 65 år!
Eller har giltigt intyg från Försäkringskassan eller Pensionsmyndigheten. Läs mer om alla våra biljetter här.
Ja, det har vi. Som vuxen, över 26 år, kan du ta med barn och ungdomar i åldern 0-17 år gratis om du själv köpt en biljett. Är du däremot en ungdom i åldern 8-25 år som vill resa själv eller med sina vänner så behöver en ungdomsbiljett köpas.
Om du har köpt en biljett på vår webb kan du enkelt lägga till biljetten i din Wallet. I din iPhone, klicka på ikonen längst ned i mejlet som du får från oss när du köpt din biljett på webben och välj ”lägg till”. Öppna sedan din Wallet-app på din iPhone för att visa den.
Gå till Appstore eller Google play. Vår app heter Arlanda express.
Vi har gratis wifi som heter ArlandaExpress som du gärna får använda!
För att köpa en biljett i appen så behöver du ha ett betal-/kreditkort som är öppet för online-köp. Vi har även Swish.
Svårt att säga vad det beror på, det kan vara något med Appstore/Google play, att det inte finns något minne kvar på mobilen så att det går att ladda ner fler appar, ingen internetkoppling eller inget wifi. Det kan lösa sig genom att starta om telefonen.
Pröva att vänta ett tag oftast tar det endast några sekunder ibland något längre, det kan bero på din operatör. Det kan även vara så att notifieringen är avstängd.
Både svenska och utländska kunder är ofta inte medvetna om att deras kort kan vara ”spärrade” för online-köp. Kontrollera med din bank om du kan använda det för online-köp.
Nej, om du inte vill spara ditt betal-/kreditkort i appen behöver du inte göra det. Men om du tror att du kommer att använda appen igen sparar du tid genom att ha en säkerhetskod, för köpet går så mycket fortare och smidigare.
Du kan välja att hoppa över detta fält. En del kunder väljer att ha flera kort sparade i appen t.ex. ett för privata resor och ett för affärsresor.
Biljetten är giltig 90 dagar från inköpsdatum.
Nej, appen kan bara användas på en enhet.
Nej, telefonen måste vara med den resande.
Då resan tar så kort tid, endast 18 minuter, så kan våra tågvärdar inte vänta på att du ska genomföra ditt köp ombord på tåget.
Du har en timme på dig att resa efter det att du har aktiverat din biljett.
Kontakta vår kundservice så hjälper de dig. Ring 0771-720 200 eller mejla till: arlandaexpress@atrain.se.
Ja, se till att du har den senaste uppdateringen av appen och telefonens operativsystem för att appen ska fungera optimalt. Det är inte alltid så att appen och operativsystemet i telefonen kommer överens om någon av dem har en äldre version.
Vi rekommenderar dig att ladda ner appen, köpa biljetten och aktivera den innan du stiger ombord på tåget. Om du inte lyckas ombord behöver du köpa en ordinarie biljett.
Inga problem, du kan enkelt skaffa fram en kopia på ditt kvitto själv, så här gör du:
Under fliken Min sida kan man skicka om kvitto. Klicka på Köphistorik så kommer du till Transaktioner, klicka på den transaktion du vill få kvitto på. Välj sedan Skicka som e-post.
18 min!
Tåget går mellan Stockholm och Arlanda Airport. På Arlanda stannar tåget först vid Terminal 2, 3 och 4 (Arlanda Södra) andra och sista stoppet är på Terminal 5 (Arlanda Norra).
Ja, förmodligen den bästa restidsgarantin i Sverige. För fullständiga restidsgarantier och villkor läs mer här.
Skulle du ha oturen att råka ut för en försening så kan du kontakta vår reklamationsavdelning. Mejla till: reklamation@atrain.se.
Har du tappat något så är det stor chans att någon av våra superduktiga tågvärdar har tagit hand om det åt dig. Mejla till: arlandaexpress@atrain.se.
Kontakta vår kundservice så hjälper de dig. Mejla till: arlandaexpress@atrain.se.
Nej, vi har inga spärrar eller tilläggsavgifter för passage till och från flygplatsen vid våra stationer (Arlanda Södra och Arlanda Norra) på Arlanda.
Så klart att din håriga lilla vän får följa med. Reser du med hund eller andra mindre sällskapsdjur ska dessa förvaras i bur eller motsvarande enligt ditt flygbolags föreskrifter. I sådana fall ber vi dig att sitta i en av tågens mittvagnar, utifrån märkt med en djurtillåten dekal för att inte störa allergiker. Detta gäller dock inte ledarhund för synskadade som självfallet får åka i alla vagnar. Mer reseinformation hittar du här.
Mån - sön kl. 06:00 – 20:00.
Ingången från Vasaplan/Östra Järnvägsgatan 15 och Kungsbron 1 är alltid öppen när våra tåg avgår.
Din biljett kan återbetalas innan giltighetsperioden är slut. Mejla till: reklamation@atrain.se.
Absolut går det att köpa en biljett ombord på tåget. Notera att vi har en ombordavgift på 100kr. Vi är kontantfria ombord på våra tåg.