Vi använder oss av cookies vid ditt besök på vår webbsida. Cookies är en liten textfil som webbsidan du besöker begär att få spara på din dator eller mobila enhet. Läs mer...

Köp biljetter

Vuxen
Pensionär
Barn 8-17 år
Ungdom 18-25 år

Resdag

Resdag

Typ av resa

Rabattkod/ Värdebeviskod

Ändra bokning

Bokningsnummer

Användarnamn (e-post)

Registrera / fyll på ditt resekort

Pressmeddelanden

Arlandabanan firar 20 år

2019-11-28 11:02:00

Kungen och drottningen invigde Arlandabanan i november 1999. Därefter reste Kungaparet med Arlanda Express till Arlanda på 18 minuter, en halvering i tid jämfört med övriga färdalternativ och en förutsättning för att kunna bygga den tredjebanan på Arlanda. 20 år senare har 86 miljoner passagerare rest på Arlandabanan och banan är en integrerad del av Stockholmregionens utveckling.

Arlandabanan trafikeras förutom av Arlanda Express även av SL, UL och SJ som kör pendel- respektive fjärrtåg. Men det första tåget som rullade på banan var det nygrundade Arlanda Express.

 - Med Arlanda Express station i Stockholm flyttade Arlanda in i staden. 18 minuter med ett expresståg innebar att resenärer kunde planera sin resa på ett nytt sätt där transporten till flygplatsen inte längre var en utmaning och tidsmässigt en stor osäkerhet. Vår ambition är att hjälpa våra kunder att börja och sluta sin resa på topp. När man sitter på tåget har flygresan redan börjat, säger Magnus Zetterberg, VD Arlanda Express.

På 90-talet insåg man behovet av tågtrafik mellan Arlanda och Stockholm. E4:an behövde avlastas och den ökande buss- och biltrafikens miljöbelastning begränsas. Som en följd av den dåvarande lågkonjunkturen var regeringen inte villig att bekosta bygget ur statsbudgeten. Därför bjöd staten in privata finansiärer för att bygga Arlandabanan som en del av en OPS-lösning, där offentligt och privat kapital samverkade.

- Arlandabanan är än idag Sveriges enda renodlade OPS-lösning, där privata aktörer stått för hela risken med bygget mot att få driva verksamheten under ett visst antal år, fortsätter Magnus Zetterberg, VD Arlanda Express.

En av de primära avsikterna med Arlandabanan var samhällsekonomisk nytta i form av bättre miljö tack vare tåg som miljövänligt färdmedel. Tills dags dato har Arlandabanan konkret sparat in utsläpp för 86 miljoner passagerare, som annars hade åkt bil eller buss mellan Stockholm och Arlanda. För att ökad miljönytta ska uppnås, behöver en större del av trafiken flyttas från E4:an till Arlandabanan.

- Vi anser att Arlandabanans miljösyfte även ställer krav på Arlanda Express. Våra tåg drivs därför enbart av el som är märkt ” Bra Miljöval”, så kallad grön el från endast förnybara källor. Och oavsett vilken tågoperatör du väljer på Arlandabanan, så är tåg alltid bättre ur miljöhänsyn än bil, avslutar Magnus Zetterberg.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Magnus Zetterberg, CEO/ VD Arlanda Express
Magnus.zetterberg@atrain.se
Tel: 08-588 890 00

Om Arlanda Express
Arlanda Express är snabbtåget mellan Stockholms Central och Arlanda flygplats. Tågen går sex gånger per timme under högtrafik och en gång i kvarten under övrig tid. Resan tar maximalt 18 minuter. Arlanda Express har av Naturskyddsföreningen utsetts till Bra Miljöval. Trafiken startade 1999. Hittills har 86 miljoner personer rest på Arlandabanan mellan Stockholm och Arlanda flygplats och 2018 reste 3,6 miljoner passagerare med Arlanda Express. För bilder och mer information se: www.arlandaexpress.com

Dela: Facebook Twitter