Vi använder oss av cookies vid ditt besök på vår webbsida. Cookies är en liten textfil som webbsidan du besöker begär att få spara på din dator eller mobila enhet. Läs mer...

Köp biljetter

Vuxen
Barn 8-17 år
Ungdom 18-25 år

Resdag

Resdag

Typ av resa

Rabattkod/ Värdebeviskod

Ändra bokning

Bokningsnummer

Användarnamn (e-post)

Registrera / fyll på ditt resekort

Bästa tipsen för mindre jetlag

Att ställa om klockan är lätt, men att övertala kroppen att fortsätta vara vaken när den bara vill gå och lägga sig brukar vara lite svårare. Långa flygresor är aldrig helt smärtfria, så varför inte minska på plågan? Här kommer några tips som gör tidsomställningen lite enklare.

Förbered kroppen för den nya tidszonen
Allt beror naturligtvis på flygtider, men för de flesta är det lättare att åka västerut. När du ska korsa Atlanten, försök både lägga dig och gå upp lite senare än vanligt. Om du däremot åker österut blir rådet det omvända, stig upp tidigare än du brukar och försök gå och lägga dig två till tre timmar tidigare än du brukar några dagar innan du reser. När du kommit fram, ät och sov efter den lokala tiden på en gång. Gå inte och lägg dig innan det är kväll.


Starta utvilad
Det spelar ingen roll om du flyger långt eller kort, om du reser västerut eller österut. Du mår alltid bättre av att vara utvilad inför en resa. Alla självsäkra tips om att vaka sig trött för att sova på planet bör tas med en stor nypa salt. Resan är alltid en påfrestning, då är det bra att vara utvilad för att orka.


Ät och sov på planet som om du var framme
Maten på flyget serveras oftast utifrån den tidszon som gäller vid resans början. Men kroppens omställning till den nya tidszonen vinner faktiskt på att du tidigt börjar äta vid samma tider som gäller för din destination. Ställ om din klocka redan på planet, försök att anpassa din sovtid och strunta i den där frukosten som egentligen kommer mitt i natten.


Undvik alkohol och för mycket kaffe
Visst är det skönt med ett glas vin för att kunna somna lättare under flygningen, men tänk på att alkohol faktiskt påverkar sömnen negativt och dessutom gör dig uttorkad. Samma sak med kaffet, det kan hjälpa dig att piggna till på morgonen men se upp med för stora mängder eftersom kaffe också är uttorkande.


Drick mycket vatten
Det enklaste sättet att hålla sig fräsch genom många timmar på ett flygplan är att dricka mycket vatten. Den torra luften i planet leder faktiskt till att jetlagen förvärras. Och måste du gå på toaletten är det bara bra, du behöver all motion du kan få.


Rör på dig
Håll dig aktiv. Även om den inte är så lång kan en enkel promenad längs mittgången göra stor skillnad för både benen och hjärnan. Sträck på dig med jämna mellanrum för att hjälpa till med blodcirkulationen. Ett par stödstrumpor kan också göra underverk om du vet att du kommer att sitta flera timmar i sträck.


Tänk efter när du bokar
Till sist, glöm inte att tänka jetlag när du bokar biljetten. Om du flyger västerut är det lättare att anlända på kvällen, medan resor österut beror lite på vanor och förutsättningar. Har du lätt för att sova på planet kan det vara skönt att landa på morgonen i Asien. Sitter du sömnlös? Välj en flight som landar på kvällen!

Trevlig Resa!


Text: Johan Lindman
Foto: Getty Images

 

Expressguider

Flyga med Fido
Europas bästa julmarknader
Värm upp dig i storstan
Fyra perfekta städer för en mini-weekend
Skaldjurskalas utomlands
Våra bästa utlandsloppisar!
Till hela listan Expressguider
Dela: Facebook Twitter