Köp biljetter

Vuxen
Barn 8-17 år
Ungdom 18-25 år

Resdag

Resdag

Rabattkod/ Värdebeviskod

Ändra bokning

Bokningsnummer

Användarnamn (e-post)

Registrera / fyll på ditt resekort

FAQ

Biljettköp

  • Var kan jag köpa biljetter och vilka regler gäller?
    Du kan köpa våra biljetter på ett flertal ställen. Men för att ta del av våra kampanjbiljetter så köper du dina biljetter här på webben eller i vår app.
    • Klicka här för att se andra inköpsställen.
    • Du vet väl att alla betalande resenärer över 26 år får ta med sig upp till fyra barn under 18 år utan extra kostnad!
    • Vill du läsa mer om våra rese- och bokningsvillkor så klickar du på resevillkor och bokningsvillkor
       
  • Har ni några kampanjer?
    Jo då, vi gillar kampanjer. T.ex. om du köper din biljett i god tid på webben så kan du få upp till 45 % rabatt. Eller om ni är flera som ska resa tillsammans torsdag – söndag eller röda dagar. Klicka på länken för att se aktuella kampanjer.
     
  • Jag behöver boka om min resa som jag bokade på webben
    Biljetter köpta till fullpris (ej kampanj- eller rabattbiljetter) kan ombokas fram till och med dagen innan bokat resdatum.
    • Så här gör du: fyll i e-post och bokningsnummer i rutan Ändra Bokning på första sidan så kommer du åt din bokning. Om du har ett konto registrerat så loggar du in i övre högra hörnet.
       
  • Hur bokar jag med en värdebeviskod?
    Du väljer den biljettkategori som värdebeviskoden avser, väljer resdatum och skriver in koden i rutan Rabattkod/Värdebeviskod (som du hittar längst ned i rutan Köp biljetter). Systemet kommer då att ta bort kostnaden för biljetten i nästa steg.
     
  • Kan jag resa med ett SL access kort?
    Nej, endast Arlanda Expressbiljetter är giltiga på våra tåg.
     
  • Har ni studentrabatter?
    Ja, det har vi, ta med ditt Mecenat-/ISIC-kort eller Studentkortet samt legitimation till vår biljettkassa på Stockholms Central eller Swedavias informationsdiskar på Arlanda så får du köpa till studentpris.

  • Har ni pensionärsrabatter?
    Nej, men vi kan rekommendera någon av våra kampanjbiljetter. Läs mer här.
     
  • Har ni barn eller ungdomsrabatter?
    Ja, det har vi. Är du över 26 år kan du ta med upp till fyra barn i åldern 
    0-17 år gratis om du själv köpt en biljett. Har du däremot en ungdom i åldern 8-25 år som vill resa själv eller med sina vänner så behöver en ungdomsbiljett köpas.
     

Vanliga frågor om appen

  • Var/hur laddar jag ner appen?
    Gå till Appstore/iPhone eller Google play/Android (Samsung; Huawei, HTC, Motorola m.fl.). Vår app heter Arlanda Express.
     
  • Jag kan inte ladda ner appen, för jag har ingen mobildata.
    Vi har gratis wifi som heter ArlandaExpress som du gärna får använda!
     
  • Hur betalar jag för en biljett i appen?
    För att köpa en biljett i appen så behöver du ha ett betal-/kreditkort som är öppet för online-köp.
     
  • Jag får svaret ”kunde inte hämta app”?
    Svårt att säga vad det beror på, det kan vara något med Appstore/Google play, att det inte finns något minne kvar på mobilen så att det går att ladda ner fler appar, ingen internetkoppling eller inget wifi. Det kan lösa sig genom att starta om telefonen.
     
  • Varför får jag ingen verifikationskod skickad till mig?
    Pröva att vänta ett tag oftast tar det endast några sekunder ibland något längre, kan bero på din operatör. Det kan även vara så att notifieringen är avstängd.
     
  • Er app accepterar inte mitt betalkort, jag använde det på Starbucks alldeles nyss!
    Både svenska och utländska kunder är ofta inte medvetna om att deras kort kan vara ”spärrade” för online-köp. Kontrollera med din bank om du kan använda det för online-köp.
     
  • Måste jag välja säkerhetskod?
    Nej, om du inte vill spara ditt betal-/kreditkort i appen behöver du inte göra det. Men om du tror att du kommer att använda appen igen sparar du tid genom att ha en säkerhetskod, för köpet går så mycket fortare och smidigare.
     
  • Vad betyder kortnamn och måste jag fylla i något?
    Du kan välja att hoppa över detta fält. En del kunder väljer att ha flera kort sparade i appen t.ex. ett för privata resor och ett för affärsresor.
     
  • Hur länge är en biljett köpt i appen giltig?
    Biljetten är giltig 30 dagar från inköpsdatum.
     
  • Kan jag använda appen på flera enheter?
    Nej, appen kan bara användas på en enhet.
     
  • Kan jag köpa biljetter i appen och skicka till en vän?
    Nej, telefonen måste vara med den resande.
     
  • Varför måste jag köpa och aktivera biljetten innan jag kliver ombord på tåget?
    Då resan tar så kort tid, endast 20 minuter, så kan våra tågvärdar inte vänta på att du ska genomföra ditt köp ombord på tåget.
     
  • Hur länge är en aktiverad biljett giltig?
    Du har en timme på dig att resa efter det att du har aktiverat din biljett.
     
  • Appen har låst sig när jag råkade skriva in fel säkerhetskod tre gånger.
    Kontakta kundtjänst så hjälper de dig. 
     
  • Måste jag göra alla uppdateringar som kommer till appen?
    Ja, se till att du har den senaste uppdateringen av appen och telefonens operativsystem för att appen ska fungera optimalt. Det är inte alltid så att appen och operativsystemet i telefonen kommer överens om någon av dem har en äldre version.
     
  • Kan jag inte ladda ner appen ombord?
    Vi rekommenderar dig att ladda ner appen, köpa biljetten och aktivera den innan du stiger ombord på tåget. Om du inte lyckas ombord behöver du köpa en ordinarie biljett.
     
  • Jag har tappat bort mitt kvitto på köp i appen.
    Inga problem, du kan enkelt skaffa fram en kopia på ditt kvitto själv, så här gör du.
    • Under fliken Min sida kan man skicka om kvitto. Klicka på Transaktioner och den transaktion du vill få kvitto på. Välj sedan Skicka som e-post.
       

Under och efter resan

  • Hur lång tid tar resan till/från Arlanda?
    20 min!
     
  • Hur många stopp är det på vägen till Arlanda?
    Tåget går mellan Stockholm och Arlanda Airport. På Arlanda stannar tåget först vid Arlanda Södra (terminal 2,3 och 4) andra och sista stoppet är på Arlanda Norra (terminal 5).
     
  • Har ni någon restidsgaranti?
    Ja, förmodligen den bästa restidsgarantin i Sverige. För fullständiga restidsgarantier och villkor se 
     
  • Hur gör jag för att reklamera en resa?
    Skulle du ha oturen att råka ut för en försening så kan du kontakta vår reklamationsavdelning.
     
  • Jag har glömt något på tåget, vad gör jag?
    Har du tappat något så är det stor chans att någon av våra superduktiga tågvärdar har tagit hand om det åt dig. Klicka på länken och se om vi har hittat något som kan vara ditt. Hittegods
     
  • Jag har tappat bort mitt kvitto på köp på webben
    Om du har ett registrerat konto så kan du logga in och skicka om kvittot med e-post. Har du inte ett konto så kan du skriva in ditt bokningsnummer och e-post i fälten Ändra bokning på förstasidan och skriva ut kvittot på nytt.
     
  • Får jag resa med djur?
    Så klart att din håriga lilla vän får följa med. Reser du med hund eller andra mindre sällskapsdjur ska dessa förvaras i bur eller motsvarande enligt ditt flygbolags föreskrifter. I sådana fall ber vi dig att sitta i en av tågens mittvagnar, utifrån märkt med en djurtillåten dekal för att inte störa allergiker. Detta gäller dock inte ledarhund för synskadade som självfallet får åka i alla vagnar. Läs mer om resan här.
     
  • Vilka tider har Arlanda Express biljettkontor på Stockholm Central öppet?
    Sön-fre 04.20-23.00
    Lör 04.20-21.00
     
  • Hur kommer jag till Arlanda Express när Centralstationen är stängd?
    Ingången från Vasaplan/Östra Järnvägsgatan 15 och Kungsbron 1 är alltid öppen när våra tåg avgår.
     
  • Hur gör jag för att få en outnyttjad biljett återbetalad?
    Om du har en återbetalningsbar biljett kontaktar du reklamationsavdelningen för en återbetalning. Här hittar du kontaktinformation till Reklamationer/Restidsgaranti.

     
Dela: Facebook Twitter